Wiek przedszkolny ( 3-6 lat) jest okresem szybkiego rozwoju dziecka. Następuje rozwój fizyczny – zmieniają się proporcje ciała, wielkość narządów wewnętrznych, dziecko przybywa na wadze. Doskonalą się także procesy psychiczne – pamięć, myślenie, uwaga spostrzeżenia. Dziecko w tym okresie jest ciekawe świata. Interesuje się wszystkim, co go otacza. Ciągle zadaje pytania – Po co? Dlaczego? Co to jest?Warto wykorzystać ten okres w życiu dziecka na zaspokojenie jego ciekawości otaczającym światem. Bardzo pomocne w tym względzie mogą być spacery i wycieczki .Jednakże nie dostrzega się wartości spacerów i wycieczek dla rozwoju dziecka. Rodzice są zapracowani, nie mają czasu na wspólne z dziećmi wycieczki ,spacery. Zwykle ograniczają się one do pobytu wokół bloku na placu zabaw.
Spacery i wycieczki mają dla dziecka znaczenie:
– Poznawcze – zapoznają dzieci z najbliższą okolicą –osiedlem, dzielnicą ,miastem w którym mieszka dziecko. Celem dalszego zwiedzania mogą być zabytki np. kościół, muzeum ,zabytkowe kamienice, zamek. W Warszawie można zwiedzać Stare Miasto, Zamek Królewski, Łazienki, ,ZOO, Lotnisko,
– Patriotyczne – poznając swoje miasto – jego zabytki, historię dziecko czuje się z nim związane .Jest to jego miejsce na ziemi –„ Mała ojczyzna.” U. Niemcewicz pisał: „ Nic bardziej nie przywiązuje do kraju, jak znajomość historii jego.” Uważa się ,że jeśli ktoś pokocha „ małą ojczyznę” jest szansa że, pokocha „dużą ojczyznę” – kraj w którym mieszka. Dlatego warto pokazywać dziecku wszystko to , co cenne w najbliższej okolicy , mieście (kulturę, tradycję, piękno środowiska przyrodniczego, cechy charakterystyczne danego regionu.)
– Emocjonalne – Każdy spacer ,wycieczka wyzwala pozytywne emocje – radość, zadowolenie ,ciekawość. Dziecko cieszy się z kontaktu z mamą ,tatą czy starszym rodzeństwem. Wreszcie ktoś ma dla niego czas. Można go spędzić razem spacerując i zwiedzając .Dziecko czuje się kochane, potrzebne. Wzmacnia się więź emocjonalna z rodziną .
– Społeczne – dziecko poznaje właściwe wzorce zachowań. Uczy się jak należy zachować się np. w środkach lokomocji ( autobusie, tramwaju..) , w muzeum ( jesteśmy cicho ,nie dotykamy eksponatów ) ; w parku ( nie niszczymy przyrody- nie depczemy trawników, nie zrywamy kwiatów.
– Estetyczne – kształcą wrażliwość młodego człowieka na piękno i sztukę. Będzie to : oglądanie wystaw ,wizyty w muzeum ,słuchanie koncertów muzycznych , oglądanie przedstawień w teatrze ( np. Baj, Guliwer, Lalka). Wizyta w teatrze jest dla dziecka czymś niepowtarzalnym .Sama wyprawa, odpowiedni strój (odświętny) , nastrój w teatrze sprawiają że wycieczka staje się wyjątkowa.
– Zdrowotne – zwłaszcza dzięki ćwiczeniom fizycznym. Spacery ,wycieczki do parku , do lasu są wspaniałą okazją do uprawiania ćwiczeń fizycznych. Dzieci bardzo lubią : biegi ,skoki, wspinanie się, przeskakiwanie przez przeszkody.
Ponadto wycieczki i spacery:
– są receptą „na nudę”. Dostarczają pomysłów na sposoby spędzania czasu wolnego.
– przyczyniają się do rozwoju: mowy ,myślenia, spostrzeżeń,
– przyczyniają się rozładowania emocji, agresji, napięć fizycznych dzieci
– organizowane w różnych porach roku hartują organizm
– wyrabiają nawyki (organizowanie, planowanie ,rożnych wyjść z domu w celu poznania najbliższej okolicy, miasta)
– zachęcają do ćwiczeń fizycznych, które będą kontynuowane w życiu dorosłym.
Dziecko widzące rodziców ciągle przed telewizorem, nie ruszających się z domu na pewno nie będzie człowiekiem aktywnie spędzającym czas wolny.
Wycieczki i spacery są źródłem radości, zadowolenia dziecka. Kształtują jego procesy psychiczne –myślenie, pamięć, spostrzeżenia. Dzięki nim w sposób bezpośredni dziecko poznaje otaczający je świat.
Zachęcamy rodziców do organizowania dzieciom spacerów, wycieczek ze względu na duże ich znaczenie w rozwoju osobowości dziecka.